Znani slovenski znamki je kupil eden najbogatejših Bosancev

Ljudje Jan Artiček 28. julija, 2025 05.09
featured image

Poslovnež Rusmir Hrvić je eden najbogatejših Bosancev in po novem lastnik čokolade Gorenjka ter bombonov Šumi.

28. julija, 2025 05.09

Novi lastnik prepoznavnih slovenskih znamk Gorenjka in Šumi je ta teden postal bosanski AS Holding. Tega je generalni direktor in solastnik Rusmir Hrvić v 30 letih razvil iz samostojne družinske trgovine v Tešnju v največjo živilsko skupino in enega največjih zaposlovalcev v državi.

V sredo je družba UPI Star Sarajevo, ki je v lasti AS Holdinga, podpisala kupoprodajni sporazum z Žitom, s katerim je od ljubljanskega živilca pod okriljem hrvaške Podravke za 8,6 milijona evrov kupila konditorske znamke podjetja – poleg Gorenjke in Šumija še znamke Herba, Mistica in Bali -, vključno s tovarno Šumija v Krškem in tovarno Gorenjke v Lescah ter njunimi zaposlenimi.

Prevzemni niz

Hrvić je prevzem na svojem LinkedIn profilu komentiral kot “prvi korak v regijo in EU” za AS Holding, ki je v domači Bosni znan po širitvi prek strateških prevzemov, s katerimi je v svoj portfelj dodal živilske znamke, kot so kava Zlatna džezva, testenine in kolači Klas, juhe in začimbe Vispak, namaz za kruh Maza ter piškoti Kent.

To znamko in tovarno piškotov v Visokem je družba pod Hrvićevim vodstvom kupila leta 2007 od turškega proizvajalca Kent Elit, kar je bilo po pisanju bosanskih medijev prvič, da je kakšno bosansko podjetje prevzelo tuje podjetje, in obenem prelomen trenutek, ki je začel prevzemni niz skupine. AS Group se je konec leta 2016 preoblikoval v holding, ki danes vključuje 17 podjetij v Bosni in okrog tri tisoč zaposlenih, posle pa deli na divizije hrane, trgovine in tekstila.

Julija letos je AS Holding povečal svoj delež v največjem bosanskem farmacevtu Bosnalijek s 16 na 36 odstotkov, s čimer je postal največji posamični delničar v podjetju, piše bosanski portal klix. Prvotni delež so kupili leta 2020, kar je bil prvi nakup izven strateških branž.

Čokolada Gorenjka
Čokolada Gorenjka nastaja v tovarni v Lescah (Foto: Srdjan Živulović/BOBO)

Začel v družinski trgovini

Hrvić je svojo poslovno pot začel še kot šolar, ko je delal v družinski trgovini AS v kraju Jelah blizu Tešnja. “Naše prvo podjetje se je začelo z odprtjem majhne trgovine v družinski hiši mojega strica. Še vedno sem hodil v šolo in takoj po šoli sem šel v trgovino, kjer sem delal in se učil do konca dneva,” je v lanskem intervjuju za Forbes BiH dejal 51-letni poslovnež.

Od leta 1995 je bil v trgovini zaposlen, po zaključku študija ekonomije na sarajevski univerzi pa je postal namestnik direktorja družbe, je navedeno na spletni strani podjetja. Leta 2004 je družba svoji trgovski dejavnosti dodala proizvodnjo sladkornih kock, dve leti kasneje še proizvodnjo sladic.

Prvemu prevzemu leta 2007 so sledili še drugi. Leta 2010 so prevzeli Vispak iz Visokega, ki je kasneje pripojil še proizvajalca čokolade Gomex (2012) in na sarajevski borzi pridobil večinski delež v maloprodajni verigi Svjetlostkomerc (2017), ki se ukvarja s prodajo knjig, učbenikov in šolskega pribora. Medtem je krovna skupina leta 2012 prevzela tekstilno podjetje Fortitudo iz Travnika, leto kasneje podjetje in znamko vode Oaza, leta 2014 pa je sledil največji prevzem, ko so kupili sarajevski Klas in še isto leto pekovski podjetji Sprind ter Mlin i pekara Ljubače.

Leta 2017 je AS Holding prek hčerinske družbe AC Food prevzel živilsko podjetje Agrokomerc iz Velike Kladuše, ki ga je država več let neuspešno skušala prodati na dražbi. Leto kasneje so v portfelj dodali še znamko soli Tuzlanska sol, ko so prevzeli več kot 130 let staro podjetje Solana iz Tuzle, in mlekarsko družbo Zenička industrija mlijeka (ZIM).

Generalni direktor in solastnik AS Holdinga Rusmir Hrvić
Generalni direktor in solastnik AS Holdinga Rusmir Hrvić prisega na analitično odločanje, a včasih sledi tudi občutku, pravi (Foto: Lastni arhiv)

Pogled proti Evropi

AS Holding s svojimi izdelki nastopa v 39 državah po svetu – vključno s Slovenijo, kjer je po Hrvićevih besedah znamka kave Zlatna džezva druga po obsegu tržnega deleža -, v rekordnem letu 2023 pa je, kot pravi, skupina z izvozom ustvarila 60 milijonov konvertibilnih mark (dobrih 30 milijonov evrov).

A medtem imajo vsa podjetja skupine sedež v Bosni. Na možnost nakupov izven meja domače države je direktor namignil že lani, čeprav je poudaril, da se najprej osredotočajo na zaključek prevzemov v Bosni.

“Doslej nismo vlagali v preširok portfelj izdelkov, saj smo se poskušali osredotočiti na poslovne priložnosti, ki so bile poslovno povezane z nami, in da to, kar počnemo, počnemo čim bolje. Zagotovo imamo cilje v živilski industriji v Bosni in Hercegovini, naš srednjeročni načrt pa je, da se širimo preko meja in morda v prihodnosti prevzamemo nekaj podjetij v tej panogi iz Hrvaške, Srbije ali Slovenije. Vendar pa je načrt za to leto dokončanje začetih prevzemov,” je takrat za Forbes BiH dejal Hrvić.

AS Holding je v 2023 ustvaril dobrih 44 milijonov evrov prihodkov in 31 milijonov evrov čistega dobička, po podatkih bosanskega portala CompanyWall. Toda lani so prihodki upadli za približno trikratnik, na slabih 15 milijonov evrov, a je podjetje vseeno poslovalo z dobrim milijonom evrov dobička.

Cilj je nadaljnji razvoj blagovnih znamk

Bosanski poslovni portal Biznis Info je ob koncu lanskega leta Hrvića, ki ima AS Holding v lasti skupaj z družino, uvrstil na seznam 20 najbogatejših Bosancev, čeprav pri tem ne navaja vrednosti njegovega premoženja. So pa omenili računico, da naj bi v primeru selitve Hrviča v Nemčijo Bosna ostala brez več kot 100 milijonov mark (dobrih 50 milijonov evrov) v obliki dobičkov in davkov.

Dolgoletni direktor pravi, da v svojih poslovnih odločitvah skuša omejiti tveganja, a se včasih vseeno odloča po občutku. “Veliko časa porabim za analizo potencialnih poslovnih potez in odpravljanje tveganj. Odpravljanje tveganj je eden najpomembnejših predpogojev za uspešno poslovanje. Ko imam pred seboj težaven projekt, ne obupam, tako kot obupa konkurenca. Včasih se po dolgem premisleku odločam po intuiciji, po občutku,” je še dejal za bosanski Forbes.

Tudi z novopridobljenimi slovenskimi znamkami namerava Hrvić slediti svoji dosedanji prevzemni strategiji, ki vključuje nadaljnji razvoj in rast prevzetih podjetij. “To je dolgoročno partnerstvo, ki temelji na spoštovanju tradicije, obnovi in rasti. Naš cilj je nadaljnji razvoj blagovnih znamk, tehnološka modernizacija in širitev na nove trge ob ohranjanju prepoznavne kakovosti, ki jo slovenski potrošniki poznajo in cenijo,” je ob prevzemu dejal Hrvić.